Złamanie kości piętowej

Leczenie i wskazania do leczenia operacyjnego złamania kości piętowej mogą wydawać się niejasne. Kiedy trzeba operować i jak długo takie złamanie się zrasta? Czy potrzebna jest rehabilitacja?

Złamanie widać na zdjęciu rtg powyżej – na pierwszym zdjęciu widać prawidłową kość piętową, na zdjęciu poniżej zobaczycie szczelinę złamania. Lekarz ortopeda musi ocenić, czy złamanie trzeba leczyć operacyjnie, czy wystarczy unieruchomienie w gipsie.

Objawy w takim wypadku są jasne – duży ból i obrzęk okolicy piety uniemożliwiający obciążanie. Mechanizmem złamania jest najczęściej upadek z wysokości.

Podjęcie decyzji ułatwia, a jakże, zmierzenie pewnego kąta. Na obrazie na górze mamy stopę zdrową, z wyznaczonym kątem między skrajnymi strukturami – Między liniami łączącymi wyrostek przedni kości piętowej i powierzchnię stawową skokową tylną kości piętowej oraz linią styczną do górnej powierzchni guza piętowego (uff, ciężko brzmi).

Na szczęście praktycznie ten kąt jest łatwiej wyznaczyć niż zapamiętać nazwy tych struktur, bo są to struktury znajdujące się na szczytach tej kość. Kąt ten nazywa się kątem Boehlera i wynosi on 20-40 stopni. Zmniejszony kąt Boehlera w wyniku urazu jest często wskazaniem do operacji. Alternatywą jest unieruchomienie w gipsie/ortezie typu Walker na 6-8 tygodni.

Zarówno po leczeniu operacyjnym, jak i leczeniu zachowawczym, występuje zmniejszenie ruchomości w stawie skokowym związane z unieruchomieniem. Dlatego u takich pacjentów wskazana jest rehabilitacja.